fbpx

Idee kreatywnego uczenia (się) – Projekty (Projects)

Trudno uznać, że w obecnej sytuacji zyskujemy więcej niż tracimy, ale niewątpliwie bardzo wiele nas ona uczy i daje sporo nowych okazji do rozwoju. Jedną z nich jest świętowanie – nie jak co roku Dnia Scratcha – ale całego Miesiąca Scratcha. W ramach programu, którego mamy przyjemność być partnerem – Amazon STEM Kindlotekaprzetłumaczymy specjalnie dla Was pięć krótkich filmów, na których Mitch Resnick (twórca języka Scratch) – opowiada o kilku kluczowych edukacyjnych ideach. Jako pierwszą przedstawiamy Wam opowieść o Projects – czyli po prostu o projektach.  

Zanim przeczytasz – obejrzyj:

Autorką artykułu jest Anna Krawczyk. Na co dzień związana ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog; polonistka komparatystka, sercem wiecznie bibliotekarka. Jest ekspertką i trenerką edukacyjną m.in. w zakresie programowania, ale także pracy projektowej metodą Design Thinking. Wspiera działania uczestników programu Amazon STEM Kindloteka.

A Ty – jak się uczysz? 

Jestem przekonana, że każdy z nas miał w życiu taki moment, kiedy zanurzył się po czubek głowy w procesie uczenia się. Zamknij oczy, pomyśl, spróbuj sobie przypomnieć, co to było, a przede wszystkim – jakie towarzyszyły temu okoliczności? Kiedy myślę o takim intensywnym uczeniu się, w którym jestem całą sobą – to przychodzi mi do głowy: szycie ubranek dla lalek, kiedy byłam małą dziewczynką, tworzenie strony internetowej dla studentów, z którymi miałam zajęcia, pierwsza samodzielnie wykonana makatka (na krośnie z tektury!). I tym podobne rzeczy. Bardzo rzadko wydarzały się one w szkole i na studiach. Tak – na niektórych lekcjach i wykładach miałam poczucie odkrywania, zachwytu, olśnienia. Nie zaryzykowałabym stwierdzenia, że niczego się w szkole nie nauczyłam, mam jednak wrażenie, że dużo równie ważnych rzeczy działo się poza formalną edukacją. 

Czy szyjąc ubranka dla moich lalek przeczytałam wcześniej podręcznik kroju i szycia? Czy tworzenie strony www poprzedziłam poznaniem języka html i css? Czy siadając do tworzenia makatki byłam po kursie tkania? Odpowiedź na każde z tych pytań brzmi “nie”. O takim podejściu Mitch Resnick na wspomnianym klipie, mówi właśnie jako o podejściu projektowym. Realizując różne projekty uczymy się “na gorąco”, w działaniu – przyswajamy wiedzę, bo jej potrzebujemy i od razu wykorzystujemy do czegoś, na czym nam zależy.  

Zawsze, kiedy myślę o tym ryzykownym i szalonym pomyśle “wpuszczenia” kogoś (obojętne kogo – dziecka czy dorosłego) w uczenie się bez podstaw i wcześniejszego usystematyzowania wiedzy, staram się pamiętać o niemowlętach. Czy niemowlę nauczy się mówić dopiero, kiedy opanuje słownictwo i gramatykę? Czy niemowlę nauczy się chodzić dzięki dokładnym instruktażom dorosłych? Mogłabym zadać jeszcze kilka pytań, ale chyba wiecie o co chodzi. 

Czym jest projekt? 

Mam wrażenie, że języku polskim “projekt”, a nawet “myślenie projektowe” łączy się z dość dużymi i poważnymi tematami. Tymczasem, od Mitcha Resnicka możemy usłyszeć, że to po prostu poruszanie się po spirali – jeśli chcemy się czegoś nauczyć. Jak wygląda ta spirala? Pomysł, tworzenie, zabawa (testowanie), dzielenie się, refleksja – i znów – pomysł, tworzenie… i tak w kółko. W tym świetle, każde działanie, które wpisuje się w tę linię, może zostać nazwane projektem. Jeśli obserwowaliście kiedyś małe dziecko, które buduje wieżę z klocków – też zauważycie jak najpierw myśli nad ułożeniem elementów, później tworzy, bawi się swoim dziełem, testuje, dokłada, zdejmuje – w końcu woła “mama patrz!” – czyli dzieli się. Wieża spada. Chwila zastanowienia i budowanie zaczyna się od nowa. Takie myślenie o projektach i projektowaniu jest bardzo uwalniające – nie musisz wszystkiego od razu zaplanować, nie musisz mieć sztywno wytyczonych celów i metod: wchodzisz w doświadczenie i realizujesz coś na czymś Ci zależy – tak można by również nazwać realizowanie projektów. Moim projektem – jakiś czas temu – stało się upieczenie perfekcyjnego ciasta drożdżowego. Twoim może być ruszenie ze swoim biznesem albo stworzenie przełomowego wynalazku.  

Oprócz niewątpliwych zalet podejścia projektowego, o których wspomina Resnick, chciałabym napisać jeszcze o kilku. Po pierwsze – uczenie się w projektach sprawia, że jesteśmy bardziej uważni na to, co robimy – skupieni i obecni – tu i teraz. Po drugie – ten rodzaj myślenia wyzwala nas z perfekcjonizmu i odkładania na wieczność rzeczy, na których jeszcze nie do końca się znamy, których nie mamy w najmniejszym detalu dopracowanych i doszlifowanych (a jak powszechnie wiadomo – zrobione jest o wiele lepsze od idealnego). Po trzecie – projektowa praca z dziećmi uczy je brania odpowiedzialności za swój rozwój i zaufania do samych siebie: swoich umiejętności i zainteresowań.  

Działaj! 

Co możesz zrobić, żeby zacząć stosować podejście projektowe w swoim życiu i edukacji? Po prostu zacznij je stosować! W obszarze edukacji mogą też pomóc Ci: 

  • Webinaria o myśleniu projektowym w edukacji (również na odległość):

Webinarium STEM Kindloteka Amazon – dla dzieci

Zaprogramuj Przyszłość – Praca projektowa w edukacji zdalnej

Cykl webinarów poświęconych Design Thinking w edukacji

  • Publikacja o myśleniu projektowym w edukacji – głównie wczesnoszkolnej – do pobrania TUTAJ

Pomyśl nad tym: 

  • Kiedy ostatnio udało Ci się zrobić coś nowego po raz pierwszy? Może czas na jakieś wyzwanie? 
  • Może odwlekasz jakieś działanie, bo nie uważasz, że jest perfekcyjnie przygotowane? Zastanów się, czy na pewno nie możesz przetestować jakiejś jego części! 
  • Przy wybranym, nawet bardzo prostym działaniu, które będziesz realizować – spróbuj pomyśleć nad etapami: inspiracji, tworzenia, zabawy, dzielenia się i refleksji – bądź w tym działaniu na sto procent obecny/a 
  • “Wpuść” swoich uczniów w doświadczenie projektowe – bez zbędnych instrukcji, bez wcześniejszych “rzeczy do nauczenia” – zainspiruj i zaangażuj. 

Oprócz uporządkowanej struktury (spirali, etapów), w myśleniu projektowym kluczowe jest również podejście: otwartość na nieoczekiwane, umiejętność uczenia się na błędach, twórcza pewność siebie i optymizm. W pierwszej kolejności zadbajmy właśnie o to.  

Powodzenia! 

Wpis i tłumaczenie klipu powstały w ramach projektu Amazon STEM Kindloteka, którego Cyfrowy Dialog jest partnerem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Secured By miniOrange