fbpx

Idee kreatywnego uczenia (się) – Pasja (Passion)

„Maj miesiącem Scratcha” to okazja do podejmowania wyzwań programistycznych i inspirowania się pomysłami, których dostarczają entuzjaści programu Scratch z całego świata. My także świętujemy. W ramach programu, którego mamy przyjemność być partnerem – Amazon STEM Kindlotekaprzetłumaczymy specjalnie dla Was pięć krótkich filmów, na których Mitch Resnick (twórca języka Scratch) – opowiada o kilku kluczowych edukacyjnych ideach. Pierwszą – Projects – już znacie. Tym razem zainspirujmy się kolejnym hasłem – Passion, czyli podkreślmy wartość pasji w procesie kreatywnego uczenia (się). 

Przed lekturą artykułu – obejrzyj film:

Autorką artykułu jest Marlena Hlebowicz – absolwentka pedagogiki zdolności i informatyki oraz edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielka akademicka w Akademii Pedagogiki Specjalnej. Edukatorka kompetencji cyfrowych w Centralnym Domu Technologii. Jej zainteresowania skupiają się na rozwijaniu kompetencji twórczych i programistycznych.


Trochę o pasji do uczenia (się) 

Jedną z kluczowych kompetencji przyszłości jest kompetencja uczenia (się) – celowo umieszczam w nawiasie dopisek, ponieważ chodzi o umiejętność i gotowość do stałego rozwijania się, ale także umiejętność uczenia innych. A co jest najlepszym motorem rozwoju? Pasja.  

„Cokolwiek robisz, rób to z pasją” – to zainteresowanie sprawia, że wciąż pragniemy odkrywać więcej. To ciekawość świata i pasja sprawiają, że zadajemy pytania, chcemy eksperymentować, doświadczać, bawić się, wypełniać swój czas wolny i wciąż zgłębiać różne tematy, uczyć się. Jeśli czegoś pragniemy – zrobimy wiele, by osiągnąć cel. Podejmujemy wyzwania, zdobywamy nowe umiejętności i przezwyciężamy trudności z poczuciem spełnienia, jeśli mamy pasję. 

Pasja nie ma ram – może być to hobby, zainteresowanie, czy też działanie, którego wykonywanie sprawia nam przyjemność. Najważniejsze jest to, że pasja wiąże się z naszym wnętrzem. To poczucie satysfakcji i potrzeba tworzenia skłaniają nas do działania. To, co widzimy na zewnątrz, jest jej wytworem, produktem ubocznym.  

Różnorodność i kreatywność są ważne 

Statystyki ze strony internetowej Scratcha wskazują, że młodzi programiści udostępnili na niej prawie 54 miliony projektów. Ich różnorodność  jest ogromna – proste animacje, komiksy, quizy, gry, kartki urodzinowe, komiksy to zaledwie kilka pomysłów na wykorzystanie Scratcha jako narzędzia do realizacji wymarzonych projektów. 

Porównajmy sytuację dwójki uczniów. Jeden z nich uczęszcza na zajęcia, podczas których to nauczyciel steruje całkowicie działaniami uczniów. Na zajęciach komputerowych dziecko krok po kroku wykonuje instrukcje nauczyciela – podczas lekcji cała klasa tworzy animację o tematyce przyrodniczej, która ma określoną formę i bohaterów. Wszystkie decyzje w tym procesie podejmuje nauczyciel, a uczeń ma być jedynie wykonawcą instrukcji. Niestety temat przyrodniczy nie przypada uczniowi do gustu, programowanie wydaje się być monotonne, a efekty nie sprawiają mu radości. Wszyscy uzyskują jednakowy efekt. 

Drugi uczeń uczestniczy w lekcji, na początku której nauczyciel pokazuje uczniom historyjkę i to, w jaki sposób używać bloczków ruchu, kontroli, zdarzeń itp. Później zadaniem uczniów jest wymyślenie historyjki bohaterów, którzy mają odegrać scenki. Część główna pracy opiera się na adaptacji pomysłów dzieci do animacji w Scratchu. Każdy musi samodzielnie eksperymentować w trakcie programowania, ponieważ zależy mu na konkretnym efekcie w animacji. Uczeń może poczuć się sprawcą działania i wykorzystuje w działaniu wiedzę, którą zaprezentował nauczyciel. Ze względu na różnorodność powstałych historii pojawia się chęć zaprezentowania efektów swojej pracy na forum klasy.  

Który z uczniów nauczył się więcej? 😊 Odpowiedz na to pytanie sam/sama – myślę, że wspólnie walczymy o kreatywną edukację rozwijającą pasję uczniów! 

Inwestujmy w zainteresowania  

Zdaniem Micha Resnicka to inwestycja w zainteresowania przynosi najlepsze korzyści – przekłada się na motywację i wiedzę. 

Pozwólmy więc młodym ludziom na bycie twórczymi! Dajmy im szansę na kreowanie własnych pomysłów, przestrzeń na ich realizację i szansę podejmowania wyborów – naszą rolą jest wyposażenie ich w narzędzia, które im to umożliwią.  

Zachęcajmy dzieci do pokazywania swoich zainteresowań. Personalizacja projektu będzie do tego okazją. Może jako nauczyciel także możesz przygotować scratchową prezentację o tym, czym się pasjonujesz, by zainspirować uczniów? Zastanów się: czy Twoja pasja do uczenia innych może być inspiracją samą w sobie? 

Zadbajmy o wymianę projektów i doświadczeń! Pamiętajmy, że uczymy się od innych. Ważnym elementem zajęć jest często etap pokazywania swoich dzieł i ocenianie, chwalenie oraz docenianie pracy. Pozwala to nam lepiej poznawać siebie nawzajem i odkrywać nasze pasje. W czasach edukacji zdalnej wymieniajmy się linkami do własnych prac. Pokażmy uczniom, że mogą dzielić się swoimi pomysłami publicznie – otworzy ich to na  udział w społeczności, w której mogą wymieniać opinie i czerpać inspiracje.  

Wspierajmy pasje uczniów poprzez wyzwania 

Dzięki Scratchowi młodzi ludzie mogą pracować nad wymarzonymi projektami. Zachęćmy uczniów do formowania złożonych pomysłów w oderwaniu od schematów. Jeśli dopracują swój pomysł i będzie im naprawdę zależeć na konkretnym efekcie, zaczną tworzyć i eksperymentować ze skryptami, uczyć się na błędach, wyciągać wnioski i próbować udoskonalać swoje projekty. Młody człowiek, który poczuje w sobie motywację wewnętrzną i pasję do działania, włoży wszystkie siły w to, aby osiągnąć cel – kiedy ludzie pracują nad projektami, na których im zależy, mogą pracować dłużej i ciężej, potrafią podejmować wyzwania i uczą się więcej, rozwijając nowe sposoby myślenia.  

Duszki, sceny i bloczki – z pozoru proste elementy – mogą pozwolić uczniom na wizualizację ich pomysłów. Wykorzystanie muzyki, dźwięków, grafiki i zdjęć, a także malowanie własnych grafik to nieskończone pole do aktywności twórczej, czyli realizacji pragnień i pasji. 

Zainspirujmy się ideą kreatywnego uczenia (się) i wykorzystajmy metodę projektów (KLIK ). Hasła: Projects, Passion, Peers, Play są kluczowymi edukacyjnymi ideami, na których uwagę zwraca Mitch Resnick (artykuły o Peers i Play ukażą się wkrótce w ramach świętowania Scratch Month). 

Szerokie ściany, niska podłoga i wysoki sufit 

Jak można interpretować metafory wspomniane w filmie? Scratch to narzędzie z bardzo niskim progiem wejścia, małymi wymaganiami do rozpoczęcia pracy nad skryptami – praca z programem jest intuicyjna i dostępna poznawczo dla osób początkujących, dzięki czemu każdy może rozpocząć swoją przygodę z programowaniem. Wysoki sufit to ogromne możliwości, które daje Scratch – prostota tworzenia instrukcji poleceń w formie bloczków połączona z wyborem dodatkowych rozszerzeń związanych ze sztuką czy wykorzystaniem robotów edukacyjnych, pozwala na tworzenie zaawansowanych projektów. Szerokie ściany to ramy edukacyjne, w których poruszają się uczniowie – idealnie byłoby, gdyby były skrojone na miarę zainteresowań uczniów – pozwoliłyby one na ich wszechstronny rozwój. 

Budujmy taką przestrzeń do nauki, która będzie miała szerokie ściany uwzględniające pasje uczniów i nauczycieli! 

Wpis i tłumaczenie klipu powstały w ramach projektu Amazon STEM Kindloteka, którego Cyfrowy Dialog jest partnerem.

2 thoughts on “Idee kreatywnego uczenia (się) – Pasja (Passion)”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Secured By miniOrange