fbpx

Bawić się, uczyć i być razem – czyli jak świętowaliśmy urodziny Scratcha w 17 tysięcy osób

Chociaż brzmi to dość nieprawdopodobnie – tak właśnie było: 20 maja, od 9:00 do 16:00, na urodzinach Scratcha wraz ze scratchowym kotem spotkało się ponad 17 tysięcy osób. Myślimy o tym wydarzeniu, jak o spotkaniu: przyjaciół, pasjonatów nauki programowania, ludzi skupionych wokół idei kreatywnego uczenia (się).  

Choć całość wymagała mocy przygotowań – technicznych i merytorycznych – wiemy, że było warto! Na siedmiu “lekcjach” działo się sporo: scratchowy kot prezentował swoje supermoce w terenie (każdą w innym, pięknym miejscu!) zachęcając do głębszej refleksji na różne tematy, trenerki rozjaśniały przed uczestnikami i uczestniczkami tajemnice Scratcha i Scratcha Juniora, a wszyscy obecni obdarowywali nas na czacie: życzeniami dla kota, pozdrowieniami, pytaniami, refleksjami, żartami. Wasza aktywność była imponująca! Jednocześnie – dzieliliście się swoimi pracami w naszym studiu Scratcha i na Padlecie. Jeśli chcecie wrócić do tych emocji – zapraszamy Was na krótką i nie do końca standardową relację.  

Okiem trenerki – Agnieszka 

Jak było? Bosko!  

Zawsze ceniłam sobie współpracę  w naszym TEAMIE.  Praca z tymi ludźmi jest po prostu świetna.  

17 tysięcy osób? Serio?? Energia, którą dostaliśmy od uczestników, uskrzydlała, choć fizycznie czuliśmy już zmęczenie.   

Myślę, że udało się nam pokazać, że Scratch to społeczność. Programowanie jest zupełnie obok.   

Kochamy Was, Drodzy Uczestnicy! Dzięki Wam, wszyscy uczestniczyliśmy,  w niezwykle radosnym spotkaniu! 

„Niesamowite! Cudowna ekipa, wspaniałe wydarzenie! Chapeau bas”

Iwona, nauczycielka 

“ten, kto nie lubi skrecza, ten nie wie co robi”

anonimowy uczestnik 


Okiem trenerki – Teresa 
 
Jak wiadomo posiadam doświadczenia z webinariami i zajęciami online prowadzonym zarówno dla dzieci jak i dorosłych, ale to wydarzenie wymagało bardzo dużej logistyki, która możliwa była dzięki współpracy wielu zgranych osób, jednak mimo stresu energia, która płynęła wieloma kanałami od dzieci, nauczycieli i rodziców – uskrzydlała i powodowała, że człowiek z każdym wejściem coraz bardziej się nią napędzał. Cieszy fakt, że to spotkanie pozwoliło na przełamanie wielu obaw dotyczących programowania w Scratch i widzimy po tym wydarzeniu jaka Scratchowa fala zalała polskie szkoły i domy. Jestem dumna, że stałam się częścią takiego wydarzenia. 

„Było rewelacyjnie ogromne gratulacje dla całej ekipy wielkie wyzwanie, które wykonaliście na 100% Dzieciaki zadowolone, i z godziny na godzinę były ciekawe co tam słychać u kota Scratcha 😊 i jakie rzuci wyzwanie”

Weronika, nauczycielka 


Okiem Kota 

Naturą kotów jest wolność. Bardzo chętnie korzystają z tej supermocy! Jak czuł się kot? Kot czuł się kocio, na cztery łapy. Szczególnie kiedy mógł korzystać z atrybutów świata cyfrowego oraz zielonej energii miejsc z których łączył się w czasie trwania urodzin. Z pierwszej ręki wiem, że freestylowy sposób komunikowania się z młodymi uczestnikami internetowego spotkania bardzo mrucząco przypadł kotu do gustu. To świetne uczucie być połączonym z tysiącami programów stworzonych przez uczestników Scratcha, mieć bezpośrednie połączenie z MIT w Bostonie oraz za pośrednictwem Cyfrowego Dialogu prezentować kocią fascynację zielonym i pięknym Szczecinem. Cudownie móc żonglować super mocami i wygrzewać się w przekazach dobrej energii! 

„Moja córka dziś siedziała na urodzinach Scratcha cały dzień. Super wyszło”  

mama uczestniczki


Okiem “ogarniaczy zaplecza” 

Marlena: Jako moderatorka czatu czułam się częścią czegoś wielkiego! Jednym z fajniejszych momentów dnia był finał, gdy Kot uczył się pływać – spływające komentarze były pełne wsparcia, humoru i troski o losy Scratcha. 

Basia: Cudownie było widzieć zaangażowanie uczestników, to z jaką uważnością śledzili losy Kota i jego kolejnych supermocy! Urodziny Scratcha trwały 7 godzin – część uczestników była z nami przez cały ten czas! Nie tylko w czasie zajęć, ale także przerw. I komentarze: ale jak to kolejne urodziny dopiero za rok? Powinny być za tydzień! To najlepsze podsumowanie całego tego dnia! 

“Moja klasa i ja jesteśmy po pierwszej godzince na urodzinach. Było bossko, dzieciakom się podobało:) Przed nami jeszcze 1 godzinka. Nie możemy się doczekać! Dziękujemy za zaproszenie😊”  

Anita, nauczycielka


“Mózg operacji” – Iwona – od serca

Scratch spadł na mnie totalnie niespodziewanie w 2013 r., kiedy jako nauczycielka języka polskiego dostałam propozycję poprowadzenia lekcji programowania dla moich uczniów. Tak, to była miłość od pierwszego „miauknięcia”, od pierwszej zielonej flagi czy pierwszego skryptu… Ale nie miłość do jakiegoś tam programu, ale miłość do narzędzia, za którym stoi konkretna myśl edukacyjna, konkretne wartości, konkretna idea tak bliska mojemu sercu.  

Maj 2020 był jak podróż dookoła świata. Tyle się działo, tyle zobaczyłam, tyle doświadczyłam… 20 maja niemalże dosłownie tej podróży po świecie dotknęłam. Ale to co było w tym najważniejsze i najbardziej wartościowe, to fakt, że mogę teraz napisać: zobaczyliśmy, doświadczyliśmy, dotknęliśmy… Tak, zrobiliśmy to razem i byliśmy w tym razem – z grupą wspaniałych współpracowników. Współpracownik dla mnie to osoba, której ufam, z którą mogę wspólnie myśleć, choć nie myśleć tak samo, wymyślać, eksperymentować, ale też błądzić i poddawać krytycznej ocenie, to co wspólnie robimy. Ekipa, z którą stworzyliśmy majowe scratchowanie, taka właśnie jest i za to wszystkim i każdemu z osobna bardzo dziękuję.  

Jeśli mnie ktoś pyta, czym się zajmuję w mojej pracy zawodowej, odpowiadam, że edukacją. Rzadko kiedy mój odbiorca jest usatysfakcjonowany taką odpowiedzią i też rzadko kiedy rozumie, co się pod tym pojęciem kryje. 20 maja – a tak naprawdę przez cały maj – zajmowałam się właśnie edukacją. Taką, o jakiej marzę, jaką kocham i jaką chciałabym zawsze robić dla siebie i innych – w Cyfrowym Dialogu. 

Pamiątki!

Goście, czyli młodzi programiści, entuzjaści Scratcha, nauczyciele, rodzice angażowali się w tworzenie projektów: w dużym Scratchu, w Scratchu Juniorze lub innych prac manualnych w wersji offline. Udostępniliśmy uczestnikom dwa miejsca, w których mogli dzielić się efektami swoich dzieł: studio Scratcha i Padlet. 

W studiu Scratcha (KLIK) pojawiały się urodzinowe projekty i remiksy: kartki urodzinowe, animacje tortu i imprez urodzinowych, projekty pełne melodii “sto lat” i życzeń dla kota. Programiści udostępniali też projekty przygotowane podczas slotów w dniu wydarzenia. Studio było też miejscem do pochwalenia się swoimi kreatywnymi projektami ze społecznością. Wspólnie stworzyliśmy przestrzeń, w której możemy oglądać różnorodne projekty i wymieniać się doświadczeniami (serduszkować, komentować i remiksować projekty). 

Urodzinowy Padlet (KLIK) to tablica pełna urodzinowych skarbów! Jesteśmy wzruszeni, szczęśliwi i pełni podziwu dla waszej pomysłowości! Zdjęcia rysunków, filmy ze Scratcha Juniora, wasze pomarańczowe stylizacje i specjalne prezenty dla kota trafiały do nas z całej Polski! Wysyłaliście je samodzielnie, przy pomocy rodziców, a także rozpoznaliśmy wirtualne kartki urodzinowe, które zostały stworzone dzięki klasowym i szkolnym inicjatywom. 

Dziękujemy za udostępnienie prac każdemu z Was: dzieciom, rodzicom, nauczycielom, zespołom szkolnym i wszystkim fanom Kota! Studio i Padlet to wirtualne miejsca, które będą wspaniałą pamiątką po pomarańczowych urodzinach! 

Niech supermoce Kota będą z Wami!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *