Regionów objętych działaniami
Szkół publicznych objętych wsparciem
Przeszkolonych nauczycieli(-ek) i edukatorów(-ek)
Uczniów i uczennic, którzy wzięli udział w zajęciach
Pierwszą edycję Zaprogramuj przyszłość realizowaliśmy (wtedy jeszcze pod nazwą Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania) w latach 2017/19 z Fundacją Orange — liderem projektu. W drugiej edycji, realizowanej w latach 2019/21, liderem projektu zostało nasze Stowarzyszenie, a partnerem Politechnika Łódzka.
Zaprogramuj przyszłość to projekt, skierowany do nauczycieli(-ek) klas 1-3. Dzięki uczestnictwu w nim, nauczyciele mieli okazję do rozwijania swoich kompetencji cyfrowych, ze szczególnym naciskiem na naukę programowania w nauczaniu wczesnoszkolnym. Najważniejsze jednak było to, że zdobytą wiedzę mogli bezpośrednio wykorzystać w praktyce, prowadząc inspirujące zajęcia z uczniami.
W ramach projektu nauczyciele(-ki) uczestniczyli w intensywnych 32h szkoleń, podczas których zapoznali się z metodyką nauczania programowania najmłodszych, programowaniem offline (między innymi z wykorzystaniem maty do kodowania), aplikacjami uczącymi kodowania i wprowadzającymi do programowania, robotyką i mechatroniką dla najmłodszych oraz językiem Scratch.
Po ukończonych szkoleniach nauczyciele(-ki) prowadzili 15 zajęć z uczniami pod opieką trenera, wykorzystując zdobytą wiedzę w praktyce.
Dodatkowo, każdy uczestnik(-czka) miał do dyspozycji 5 godzin indywidualnego mentoringu, w trakcie których uzyskiwał wsparcie, omawiał trudności oraz otrzymywał feedback po zajęciach z uczniami.
Nauczyciele(-ki) mieli możliwość korzystania z przygotowanych scenariuszy zajęć lub tworzenia własnych
Oprócz szkoleń i wsparcia mentorskiego przygotowaliśmy dla nauczycieli(-ek) również 50 webinariów. Pierwsze z nich odbyły się tuż po wybuchu pandemii, by odpowiedzieć na pilną potrzebę nauki pracy zdalnej. Webinaria były ogólnodostępne, co przyciągnęło także wielu uczestników spoza projektu.
Kiedy nasi nauczyciele opanowali już sztukę pracy zdalnej, rozpoczęliśmy ekscytującą podróż przez tematy związane z technologią, myśleniem projektowym, aplikacjami ułatwiającymi pracę z dziećmi, modelowaniem 3D, Scratchem, sztuczną inteligencją, robotyką, a nawet omawialiśmy kwestie ważne dla bezpieczeństwa w sieci, w tym fake newsy.
Projekt “Zaprogramuj Przyszłość” był nie tylko korzystny dla rozwoju kompetencji kadry dydaktycznej i młodzieży, ale także stanowił ogromne wsparcie dla samej szkoły. Każda z placówek otrzymała bogaty zestaw sprzętu, który stał się nieocenionym narzędziem do nauki programowania i rozwijania kompetencji cyfrowych.
Szkoły zostały wyposażone w maty do kodowania, tablety, zestawy robotów, płytki mechatroniczne oraz gry edukacyjne. To były nie tylko narzędzia, ale także źródło inspiracji do tworzenia ciekawych lekcji z zakresu programowania i kompetencji cyfrowych.
Dodatkowo wszyscy nauczyciele(-ki) uczestniczący w projekcie otrzymali tablety.
Uczestnicy projektu zyskali także scenariusze zajęć oraz niezwykłe narzędzie metodyczne w postaci publikacji poświęconych kodowaniu. Te materiały nie tylko wyjaśniają, jak wpleść programowanie w różne działania w sposób niekonwencjonalny, ale także ukazują, jak kodowanie jest powiązane ze sztuką, literaturą czy ekologią.
Ponadto, w ramach projektu, przygotowaliśmy również tłumaczenia publikacji “Twórcze Programowanie”, stworzonych na Massachusetts Institute of Technology, które prezentują jak używać Scratcha do nauki twórczego programowania.